Berättande

Berättande är något som vi ska arbeta med i skolan. För godkänt (betyg E) i svenska i årskurs 6 så ska eleven klara det här:

Eleven kan skriva olika slags texter med begripligt innehåll och i huvudsak fungerande struktur samt viss språklig variation. I texterna använder eleven grundläggande regler för stavning, skiljetecken och språkriktighet med viss säkerhet. De berättande texter eleven skriver innehåller enkla gestaltande beskrivningar och enkel handling. 

Berättande texters struktur och innehåll återkommer även i det centrala innehållet för samtliga årskurser så berättande är onekligen viktigt, inte bara skol -och kunskapsmässigt men också i det sociala språkandet och samvaro med andra så berättar vi ju hela tiden saker för varandra.

Berättande är något som ställer stora krav på vår språkliga förmåga. Förutom att få med allt innehåll så ska de olika delarna hamna i rätt ordning, vi ska få till språkljud, ordförråd och grammatik och dessutom behöver vi se till att lyssnaren förstår vad vi menar! Inte helt enkelt alla gånger, speciellt inte om man har någon form av språklig svårighet. En berättelse kan handla om något självupplevt eller något påhittat, för många barn kan det vara lättare att berätta om något som man själv varit med om men man kanske kan behöva stöd i form av frågor eller något visuellt t.ex en bild, ett föremål eller ett fotografi för att komma igång med sitt berättande. Just det att komma igång med berättande, både muntligt och skriftligt kan vara klurigt om man har språkliga svårigheter. För att underlätta kan man som vuxen agera modell och ge exempel på hur man kan börja. En del elever kanske behöver några färdiga exempel på så kallade ”börjor” för att komma igång.

För att stötta och underlätta för mina elever arbetar jag med berättande på flera olika sätt och nivåer. En del i det är att medvetandegöra själva berättelsestrukturen med stödstrukturer och bilder. En uppgift där kan vara att matcha olika bilder med t.ex personer, platser eller händelser utifrån var och när i en berättelse de hör hemma. En sådan övning går att nivåanpassa utifrån elevernas ålder och förmåga, till exempel genom att bara använda bilder, bilder och text eller enbart text men också styra innehållet på bilderna så att det passar elevernas förmåga och intresse. Övningen går att göra både enskilt, i par eller i grupp. Jag tycker att det är en fördel att arbeta med berättande i mindre grupper för att både öva på att lyssna och förstå men också att uttrycka och förmedla, vi får med alla aspekter av språket på det sättet. I den övningen jag beskriver ovan så är det dessutom väldigt lärorikt för eleverna att få resonera med varandra om var de olika bilderna passar in.

Utöver själva berättelsestrukturen behöver vi också kunna beskriva och gestalta personer, platser och händelser för att kunna förmedla och fånga intresse under berättelsens gång. Det här kan vara en utmaning för någon med språkliga svårigheter. Man kanske har svårt att hitta rätt ord, förväxlar ord eller kommer inte på ord. Även här kan det vara bra att använda stödstrukturer och modeller för att stötta och underlätta. Jag brukar börja med olika muntliga övningar för att komma igång med arbetssättet och sen börja arbeta med skriftlig uttrycksförmåga parallellt med det muntliga.
För att öva på att beskriva brukar jag göra olika uppgifter som går ut på att turas om att beskriva och gissa olika ord och bilder för varandra. En rolig aktivitet brukar vara att spela ”Galenpanna”, att man har ett kort i pannan och ska lista ut vad det är på kortet. Det går att använda både bilder och ord beroende på elevernas nivå. Jag brukar variera mellan att den som har kortet får ställa frågor (öva på att ställa frågor, frågeordföljd) med att de andra får ge ledtrådar och beskriva. Under tiden vi beskriver så använder jag stödstrukturen för att bekräfta och återkoppla att eleven har med alla delar av en beskrivning. När jag arbetar med skriftlig uttrycksförmåga och att beskriva brukar det vara bra att använda modeller och färdiga exempel. I övningen här nedan så börjar vi med att samla ord som kan beskriva bilden, för att därefter beskriva med ord och till slut skriva.

Här kommer några länktips för att arbeta med berättande:

www.storybird.com
Skapa en användare och sen kan du göra olika böcker, både bilderböcker och kapitelböcker men också dikter utifrån bilderna på sidan. Användbart program som är lätt att komma igång med och med massor med fina bilder. Det går att samarbeta flera på samma bokprojekt. Vi kan arbeta med strukturen men också med ordförråd och grammatik beroende på vad eleven behöver träna på. Dessutom är det ett väldigt roligt projekt att tillsammans med eleverna göra egna böcker – stoltheten när vi är klara med boken är fantastisk!

www.pobble365.com
En ny bild varje dag med tillhörande frågor som kan inspirera och stimulera till berättande. Sidan är på engelska men med lite förberedelse går det ju självklart att översätta. Sidan passar kanske framförallt lite äldre elever, det kan vara lite läskiga bilder ibland för yngre elever men det går även att välja dag själv ifall bilden inte passar. Genom att använda något visuellt (en bild!) så kan vi stötta elever med både föreställningsförmåga och uttrycksförmåga. Den här uppgiften behöver inte ta lång tid utan kan bli ett enkelt sätt att inleda ett längre arbetspass/lektion. För en del  frågor som hör till bilder så kan en del elever behöva stödstrukturer eller modeller för att underlätta. Till exempel Venn-diagram för att göra jämförelser eller tankekartor.

Har du något bra tips för hur man kan arbeta med berättande så lämna gärna en kommentar!

/Julia

  1. Hej Julia! Tack för inspirerande inlägg och en jättefin blogg och konton i sociala medier! Följer med glädje. Jag är habiliteringslogoped och undrar om det finns möjlighet att få ta del av något av ditt fina material ovan för att träna berättande i skola?

  2. Hej
    Jag tar också gärna emot materialet. Arbetar som speciallärare i år 2-3 och har elever som skulle bli hjälpta av dessa stödstrukturer. Tack!

  3. Hej,
    jag vore också väldigt tacksam för materialet. Är skollogoped och har ett tag sökt inspiration för att träna berättande!

    Mvh,
    Hannes

  4. Hej! Vilket fantastiskt material du har om berättande. Jag jobbar i en åk 1 och jag tänker att detta viktigt att smygstarta berättandet och de olika delarna i det redan nu. Finns det möjlighet att få ta del av ditt material? Mvh Anneli Sunnari

  5. Hej
    Jag arbetar som specialpedagog med inriktning tal och språk och är mycket intresserad av att få ta del av ditt material kring berättande. Stort tack för all inspiration!

  6. Hej! jag skulle jätte gärna ta del av materialet kring berättande om du vill dela. . Kramar!

  7. Hej!

    Jag arbetar som speciallärare och skulle bli superglad att få ta del av ditt arbete. Jag arbetar med döva och hörselskadade elever och tänker att ditt material hade passat eleverna perfekt.
    Med vänlig hälsning Linn

  8. Hej Julia

    Jag har några elever med språkstörning men tror att samtliga elever behöver dina lathundar för att producera egna texter. Tacksam för hjälp.

  9. Hej, vilket fint material! Mina elever som kämpar med skrivandet pågrund av språklig skörbarhet skulle verkligen må gott av detta. Har du möjlighet att dela med dig?

  10. Hejsan!
    Jag arbetar med flera elever i språkliga svårigheter och skulle uppskatta att kunna få använda ditt fina material, så jag undrar likt många andra här om det finns möjlighet att kunna få tillgång till det?
    MVH
    Susanne

  11. Hej!
    Jag blir väldig tacksam om du vill dela materialet till mig också. Jag arbetar som SVA-lärare och skulle underlätta för en av mina elever. Mvh Mazin

    1. Hej! Så roligt att du gillar materialet och tror att det skulle komma till användning. Jag måste ändra bilderna innan jag kan dela då jag inte äger rättigheterna till dem.

  12. Hej!
    Håller med, jättefint material som jag gärna tar det av. Vore toppen att använda i åk 1-6 där jag jobbar.

    1. Hej! Så roligt att du gillar materialet och tror att det skulle komma till användning. Jag måste ändra bilderna innan jag kan dela då jag inte äger rättigheterna till dem. Hoppas kunna dela materialet framöver!

  13. Hej. Jag skulle jätte gärna ta del av detta material då jag jobbar med elever med språkstörning. Vi har widgit och inprint.

  14. Hej, j ag skulle gärna vilja ta del av materialet då jag tror det kan hjälpa mina elever i skolan. MvH Anna

  15. Hej Julia!
    Tack för en inspirerande och matnyttig blogg.
    Precis som ovanstående skulle jag bli jätteglad om du även kan dela dokumentet med mig 🙂 Arbetar som speciallärare på en skola där vi just nu i dagarna ska arbeta med berättande texter. Tyckte att detta vore en alldeles utmärkt start.

  16. Hej Julia!
    Tack för att du delar med dig så flitigt på din blogg.
    Precis som ovanstående tidigare har skrivit så är även jag intresserad av att ta del av ditt material om det finns möjlighet.
    /Malin

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *