Beskriva och uttrycka känslor

Som ett komplement till Instagram och Twitter så kommer jag testa att skriva blogginlägg för att kunna skriva lite mer utförligt om material och övningar som jag delar. Lämna gärna en kommentar om det är något speciellt du är nyfiken på 🙂

Så över till dagens inlägg!
Elever med språkliga svårigheter kan ha svårt att använda språket i samspel med andra, så kallade pragmatiska svårigheter. Det innebär att man kan ha svårt att förstå och tänka sig in i vad andra tänker och känner och skilja det från sina egna känslor. Pragmatiska svårigheter kan också yttra sig genom svårigheter med t.ex. att hålla sig till ett ämne, att man har svårt med turtagning, att veta hur mycket eller lite information som behövs i berättande eller förklarande och svårigheter att ta andras perspektiv. Det sociala språkandet påverkas också hos en elev med språkliga svårigheter även om det inte är de pragmatiska svårigheterna som är huvudsakliga t.ex en elev som har svårt att förstå och uttrycka sig och på grund av bristande språkförståelse och därför missförstår frågor eller har svårt att tolka saker som sägs mellan raderna. Att prata om och kunna uttrycka känslor och tankar är en viktig förmåga som står med i läroplanen så det här är något vi behöver arbeta och kompensera för hos elever med språkliga svårigheter.

Något som kan vara svårt om man har språkliga svårigheter är att beskriva och uttrycka något mer utförligt och med ett mer varierat språkbruk. Detta hade jag i åtanke med det här materialet där man förutom att kunna identifiera när känslan uppstår hos en själv (och hos andra) också får synonymer till känslobegreppen. Ett bra första steg!

Ytterligare en övning för att bredda begreppen och arbeta med synonymer är att arbeta med en Emoji-snurra. På klädnyporna har jag skrivit olika känsloord som eleven sedan får matcha till rätt bild. Som ni ser så kan det vara flera klädnypor till varje bild. När vi matchar så turas vi även om att ge exempel på när vi kan känna så. Då får jag även tillfälle att agera modell och stötta eleven i att utvidga sina yttranden.

Det finns mycket att skriva om pragmatiska svårigheter, jag kommer få all anledning att återvända till det och fortsätta tipsa om material, lästips och övningar. Avslutningsvis tänkte jag tipsa om två material som jag delat: Monsterbra förmågor och Regnbågsspelet. Båda materialen passar från förskoleklass till lågstadiet.
Lycka till!

/Julia

  1. Hej emojisnurran är precis vad jag är ute efter till ett barn med autism som har svårt att sätta ord på sina känslor. Har du möjligtvis den som delbart material? Du är så inspirerande jag bara längtar till varje gång du lägger upp något material eller tips!! Hoppas vi får chansen att träffas på någon logopedmässa igen, vi sågs för några år sedan (kanske Sloss? i Gbg) och det var så skoj. Ha det så fint!

    1. Hej!
      Jag kan maila den till dig 🙂 Åh vad roligt att höra att det uppskattas, tycker att det är så roligt att dela med mig och höra att det jag gör kommer till användning och inspirerar. Precis vi sågs i Göteborg, kul att du kommer ihåg det! Allt gott.

      1. Hej Julia, tack för inspirerande sida och för att du delar med dig av superbra material. Jag är också intresserad av emojisnurran som kan vara till stor hjälp för många elever.
        Tack på förhand!
        Maria

  2. Hej,

    Vilken intressant sida..
    var kan man hitta emojisnurran, är det något som man kan få ta del av?
    Har en son som har en språkstörning!
    Här ska jag in fler gånger

    1. Hej!
      Vad roligt att du gillar min hemsida. Kika gärna in på min instagram också där uppdaterar jag nästan dagligen, @logopedjulia heter jag där.
      Om det går bra så kan jag maila dig emojisnurra?
      /Julia

  3. Hej! Vilket fantastiskt material du har! Skulle man kunna få tillgång till emoji snurran och häftet med känslor. Ska starta upp med det i januari och detta vore perfekt ❤️
    Ha det gott.

    Hälsningar Sofia

    1. Hej jobbar som specped och denna snurran skulle jag gärna vilja testa till elev med autism! Går det att få den mejlad till sig?

  4. Hej!
    Tack för allt bra jag får ta del av här.
    Kan du maila mig emoji-snurran?

    Mvh Mia
    Kommunikationsklass
    Borås

  5. Hej!
    Tack för allt du delar med dig. Önskar också emoji-snurran.
    Med vänlig hälsning
    Monica Specialpedagog
    Jönköping

  6. hej. tack för bra inlägg. undrar om emoji snurran ligger på din drive? hittar den inte/ mvh isabelle

  7. Hej!
    Vilken fantastisk sida du har. Väldigt inspirerande och svår att slita sig ifrån.
    Arbetar som speciallärare med framförallt elever i år 1. Har flera elever som har svårt att uttrycka sig och har ett litet ordförråd.
    Finns det möjlighet att få emojisnurran med känslor mailad?

  8. Hej! Jag är förälder till ett barn med autism som har svårt att uttrycka känslor med ord. Emoji-snurran vore super att använda hemma och även i skolan. Har du möjlighet att maila den till mig?

  9. Vilken fantastisk sida med massor av bra material. Tack för att du delar med dig! Jag undrar om det finns möjlighet att få ta del av emojisnurran. Jag har en elev som skulle ha stor nytta av den.

  10. Hej
    Vilka trevliga och användbara material du skapat!
    Jag skulle gärna vilja ta del av ”Emojisnurran” och ”Beskriva känslor”. Kan du maila dem till mig.
    Tack på förhand!

  11. Hej! Tack för fin blogg 🙂 Jag skulle också gärna vilja ta del av emojisnurran!

    Med vänlig hälsning

    Jim Gustafsson
    Leg Log
    Bamse språkförskola

  12. Hejsan! En fantastisk blogg 🙂 Hittar mycket inspiration och mycket användbara material.
    Skulle väldigt gärna vilja ta del av ”Emojisnurran” och ”Beskriva känslor” om det är möjligt ?

    Mvh,
    Malin

  13. Hejsan! 🙂 Jag skulle också vilja ta del av ”Emojisnurran” och ”Beskriva känslor”, om jag får? Ser att det är fler som frågat. Med vänlig hälsning, Emilia.

  14. Åhh vilken bra emoijsnurra! Kan du Maila den till mig också skulle jag bli jätteglad!

    Jag undrar också lite om svårigheten att skilja på pragmatisk språkstörning och intellektuell funktionsnedsättning. Vilka erfarenheter har du?

  15. Hej!
    Tack för allt du delar med dig.
    Önskar också emoji-snurran och beskriva känslor. Tack på förhand!
    Mvh Angelica

  16. Hej!
    Så mycket bra material du delar med dig av. Jag skulle också gärna vilja ha emoji-snurran. Vill du maila den till mig?
    Mvh Ulrica

  17. Hej, min dotter har nu fått konstaterat språkstörning efter att länge ha haft svårt i skolan och siscialt. Fick tips om din blogg och har hittat mycket nyttig information, tack för det :-).
    Min dotter går i åk 6 och har svårt för att uttrycka egna känslor och åsikter. Har du något material du kan rekommendera för oss, som passar för någon som snart börjar på högstadiet?

  18. Hej Julia!

    Jag har en 4årig son med språkutmaningar och skulle bli väldigt tacksam om du hade möjlighet att maila emojisnurran till oss.

  19. Hej
    så intressant att läsa din sida, jag skulle oxå vilja ha emojisnurran och häftet med att beskriva känslor
    tack för en bra blogg

  20. Hej Julia!
    Skulle väldigt gärna få ta del av din snurra om det går?

    Tack på förhand!/Marie Åkerlund, specialpedagog Lunds kommun

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *