En ”vanlig” arbetsdag

Utöver mitt egna företagande med föreläsningar, konsultation och kunskapsspridande i LogopedJulia jobbar jag på en F-6skola, dels i en specifik klass men även med elever i lite olika klasser utifrån uppdrag via elevhälsoteamet. Jag får ibland frågor om hur en arbetsdag kan se ut för mig så jag tänkte ägna ett inlägg till att berätta om några ”vanliga” dagar för mig på skolan, så här såg det till exempel ut någon vecka innan jullov. Häng med!
Måndag:
7.00 Kaffekopp, skriver ut/kopierar och snicksnackar med mina trevliga lärarkollegor.
8.20 kommer eleverna. Förmiddagen arbetar jag sedan klassrumsbaserat i en årskursblandad klass för elever med diagnos inom autismspektrumområdet. Jag är med under lektioner och rast, stöttar och förtydligar språkligt och socialt utifrån elevernas behov. Lektionsupplägg kan jag vara med och påverka och planera för att få med de språkliga och kommunikativa bitarna lite extra.
11.00 tar jag lunch och har sedan planeringstid till
12.30 då eleverna i autismklassen kommer tillbaka från idrott. Är sedan med där tills eleverna slutar 14.00.
Direkt vidare till förskoleklass där jag har språkgrupp med en grupp elever i 45 minuter för att sen träffa elev för fördjupad språklig kartläggning.
Slutar 16.30.
Tisdag:
7.00 Kaffe och snicksnack
7.30 Träffar elever innan skolan för språkstöd, vi arbetar med stödstrukturer och förförståelse
8.20 Möter elever i autismklassen, stämmer av hur morgonen varit och förbereder inför dagen
8.40 Går över till förskoleklass för arbete med språklig medvetenhet, observerar i helklass samt kan stötta ”mina” elever extra.
9.45 Lektionsobservation i annan klass
11.00 Egen lunch
12.40 Arbetspass med elev
13.30 Avrundar dagen tillsammans med eleverna i autismklassen
14.00 Arbetspass med elever på fritids
15.15 Möte med specialpedagog från annan skola
Slutar 17.00
Onsdag:
7.00 KAFFE!
7.30 Språkgrupp innan skolan börjar
8.20-10.30 Klassrumsbaserat i autismklassen
10.30 Arbetspass med elev
11.00 Pedagogisk lunch med autismklassen
12.30 Fördjupad språklig kartläggning
13.00 Klassrumsbaserat i autismklassen
14.00 Planeringstid och fortbildning med arbetslag
Slutar 16.00

Lite sådär kan det alltså se ut, en härlig kombination av möten, lektioner och elever. En del dagar/veckor blir det mer möten och administrativt medan andra dagar blir det mer elevtid. Båda bitarna har sin charm och utmaning och det är det jag gillar med att jobba på en skola.
/Julia

  1. Hej Julia!
    Ditt och Ida Rosqvist material Så här vill jag ha det i skolan, får vi använda det på vår skola så som det är?
    Behöver vi få ett skriftligt tillstånd från dig och Ida?
    Hoppas vi får använda det. Vi ger gärna återkoppling till er, efter att vi använt det, med förhoppning om lite kunskaps- och erfarenhetsutbyte.
    Med vänlig hälsning Agneta Ahlin Skolpsykolog Brageskola i Rotebro

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *